onsdag 20 februari 2013

Hur man gör

Fota stickningen en gång till vore trist den ser likadan ut idag bara lite längre så det blev en bild på Aya sovandes i soffan.
Fick frågan om jag har nån länk till en beskrivning hur man gör när man stickar rätt åt båda hållen men det har jag inte, ska försöka förklara.
När man har stickat ett varv rätt vänder man inte på stickningen utan flyttar tråden från vänster hands pekfinger till höger hands och nu börjar det kluriga! Nu ska vänster hand göra höger hands jobb och vice versa med den andra handen. Man stickar alltså spegelvänt, som en som är vänsterhänt! Det är klurigt men en kul grej att testa. Jag har inte fått in nån snitts på det men jag stickar mer avslappnat nu och behöver inte styra med tungan längre som är mitt hemliga vapen när jag ska göra nåt klurigt!

8 kommentarer:

Mmatilda sa...

Jag förstår principen! Förstår också hur himla knöligt det måste vara. Man vet ju hur det känns om man tex försöker skriva med vänster hand... de darriga o sneda bokstäverna man åstadkommer då. Jämfört med dem så ser väl din stickning skitbra ut!

Mia sa...

Det måste ju kännas helt bakvänt och varenda nervfiber i hjärnan protesterar, men har du först lärt dig så... tror inte jag hade klarat två maskor en gång. Duktig du är :)

Martina sa...

Tack! Då ska jag testa någon dag när jag inte är så trött!

AnJa sa...

Aya är fullständigt underbar!!!

Garnhumlan sa...

Hej! jag har testat det här när jag stickat näverstickning = korta varv. Först var det svårt, sedan gick det lättare, men ska jag sticka långa varv vänder jag nor hellre på hela arbetet.
Ser skönt ut, hälsar Plånken till Aya. Själv ligger han ofta så när han softar.

Mia sa...

Mia!!! Herre gud, nu vet jag varför jag inte får med mig dina inlägg längre. Du måste lägga till en sån där 'följare' på din sida. När jag p g a virus blev tvungen att ta bort alla mina links blev du borta, skräck och gru. Nu har jag lagt dig till igen så så lätt slipper du inte undan ;)

Pysselfarmor sa...

Säkert fiffigt men jag tror jag stickar på mitt "vanliga" sätt....tror min värkande fingrar skulle krokna :-)

heidi sa...

det är alltid så när man lär sig nya saker - först är det svårt, och man måste tänka på varje enskilt moment hela tiden, sedan blir det lättare och till slut gör man det utan att ens tänka på vad man gör:)

men det är lika kul varje gång man lär sig något nytt!

Aya ser verkligen ut att sova skönt:)