onsdag 2 februari 2011

Kackel i hönsgården eller färgning hos Anja!

Om man släpper ihop en Anja och en virrhöna som ska färga garn då blir det kackel! Anja hade i en bok hur man blandade lite färger enligt ett schema som vi gjorde och det skulle vara krydmått med en dutt, halva och hela teskedar, 9 röda och 6 blå, 3 gula och 9 blå, 6 röda och 6 blå..........och en massa kackel däremellan så vi tappade bort oss och försökte komma på vad vi gjort.... här är de första muggarna med grundfärgerna enligt schema.

Sen färgade vi garnprover och bestämde att vi skulle utveckla de gröna och ljungfärgen, gissa hur många muggar med färg det blev då? Tyvärr tog jag inte kort på dom.

Sen började vi färga, jag färgade ett egenspunnet i gröna nyanser (som jag färgade blå sist som blev jättebra) men nåt blev fel! Ena härvan blev riktigt bra medan den andra hade ljus ljusdassiga partier som slåg lite åt turkos, Särskilt en fläck som syns till häger i bild där garnet dessutom tovade ihop! Färgade sen över med ny färg, bägge härvorna blev lite melerade, den ena mycke mer än den andra.

Sen färgade jag ospunnen ull i ljung, Tre nyanser som jag sen skulle spinna ihop men när jag öppnade de paketen är de jättefläckiga och går inte se vilken som skulle vara mörk eller ljus och en omgång hade röda inslag! De två till höger blir nog fina sedan man kardat med effekter av sin fläckighet men den som slår i rött........
Vad som gick fel i färgningarna är vi inte hundra på men misstänker att vi inte hade nog varmt vatten när vi blandade i mera rött pulver och att när vi blandade ut ännumer skulle ha slagit i mer ättika!

Här är allt vi hann färga på en hel dag (hur mycke vi kacklade däremellan förtäljer inte historien.....) och Anja lyckades betydligt bättre med sina garner. Men roligt hade vi!
Tack Anja för ännu en superrolig dag!

8 kommentarer:

AnJa sa...

Tack själv virrhöna :-D Det var jättekul att färga... kackla... och framförallt att träffas! Typiskt att du hann först med ditt inlägg! Jag sitter just och tittar vilka bilder jag ska lägga in. Jag har varit i stan mest hela dagen.
ps. Vi får nog köra en tävling i virrighet. Jag är inte alls säker på att du vinner :-)

Fiff sa...

Det ser ut att ha blivit produktivt trots kackel ;-)

Mia sa...

Ja men jag tycker färgerna ser fina ut. Det blir liv i dom med den lite melerade effekten. När dom torkat och du spunnit av ullen kommer det se helfint ut :)

Astrid sa...

Åh, vad roligt ni måste ha haft!
Jag tycker också det ser fint ut. Sen blir det kanske annorlunda när du använder garnet.

Unknown sa...

Ni måste haft kul, det var länge sedan jag färgade garn, det var då växtfärgning var så inne. Trots att ditt garn / ull är flammig kommer det säkert att bli ett härligt garn av det.

Mmatilda sa...

Jag tycker också att färgerna är jättefina, och särskilt att de är lite flammiga. Är det inte det som är meningen?
Ser fram emot att få se nåt stickat av dessa så småningom!

Cecilia sa...

Det är lätt att bli lite överkritisk mot det man gjort när det inte stämmer riktigt med det man tänkte att det skulle bli. För jag tycker att allt ni gjort ser jättefint och spännande ut! Nästan så jag omprövar mitt beslut att inte ge mig in i färg-träsket... ;.)

Rosenvante sa...

Åh så kul ni verkat ha. Men om du inte är nöjd så kan du åka tillbaka och ha en ny kackeldag.
Nu sitter jag med solen i skärmen och jag ser ju inget fel på färgningen, tycker det ser fint ut jag. Men, du är ju på plats och ser säkert mer kritiskt på det du gjort.