onsdag 10 februari 2010

Den färdiga sjalen!

Efter att ha plumsat i snö upp till knäna kom jag fram till tvättlinan där jag kunde hänga upp sjalen.
Sjalar är ju inte så lättfotade (inte lättfotade de har ju inga fötter! Ha ha) De funkar bäst att hänga upp iallafall om man är själv. Garnet heter Mohair Lady och jag använde tre nystan, hade nog gjort ett par raporter till im jag hade haft mera garn. Garnet är köpt på Sticka (tror jag affären heter) i Gamla stan i Stockholm.
Mönstret har jag köpt av Carina (Carinas Garn i Göteborg) och kan ses här. Det är den översta bilden och det är mönster på bägge varianterna. Den andra varianten använde jag i den här sjalen. Jag ringde till henne och hon är en mycket trevlig kvinna och hon skickade mig mönstret per post, lite billigare med frakt på det än att åka de drygt hundra milen vi har till Göteborg!
Att blocka är att fukta/blöta det stickade plagget eller delarna och spänna ut med nålar på nåt lämpligt underlag till önskad storlek. Jag använder en träningsmatta. Arbetet blir då slätt och fint!

11 kommentarer:

Sunna sa...

Underbart snygg och vilken härlig färg

Call design sa...

Oj jag tror jag svimmar, så läckert läcker!

Anonym sa...

Va´läcker, jag måste bara göra en också, säjer din hemlis som gillar igelkottar och på gränsen till Österlen i Skåne.

heidi sa...

så vacker den är!!!

AnJa sa...

Wow! Jag gillar verkligen din lättfotade sjal :-) Ursnygg!

Mia sa...

OK, that's it, nu repar jag upp min sjal i Fame från i höstas som ligger slängd i ett hörn. Dina sjalar är så fina att jag länge har fått lust att pröva och en dammig träningsmatta har jag. 3 nystan, är det 150 eller 300 gram?

VirkStina sa...

Supervacker!

Rosenvante sa...

Underbar och vilken härligt färg. Tur de är så gulliga och hjälpsamma att de skickar hem prylarna.

Susilull sa...

Så fin den blev!
Ser stor och mysig ut!

ÄNGLASTINA sa...

Den är jättefin, du är så duktig på mönsterstickade sjalar. Man blir lite avundsjuk.

Mia stickar sa...

Tack för alla snälla kommentarer! Det är 150 gram i sjalen.