söndag 10 januari 2010

Städa ut julen

Idag ska julen städas ut. Det är roligt att julpynta men väldigt skönt att plocka bort! Tänkte visa denna duk. Förr broderade jag en hel del men inte nu. Den här duken är en av mina stoltheter, förstår inte hur jag klarade att göra kanten runt. Den gör mig glad.
Den här får mig också att le, de små som sitter och tittar efter tomten.
Den enda orkideen som fått vara bland julpynten är denna guckosko. Rosa ovh lila orkideer passar liksom inte in. Jag köpte den till jul för ett antal år sedan men den har aldrig blommat just till jul igen föränn i år. Den blommar först med en blomma sen när den vissnar kommer en ny.
I år kom den med tre blommor och alla blommar samtidigt! Idag ska jag vattna mina orkideer och se över om nån håller på att vara dax att ta ner. De som blommade före jul vissnade raskt när jag flyttade dem till rummet där de inte trivs.
Sen är det dags att ta ner julgardinerna och släppa in ljuset som är på väg tillbaka!

5 kommentarer:

Mia sa...

Så fin duk, det måste ha tagit lite tid med den langettsömmen runt kanterna (gissar i varjefall på att det är såna stygn..)Den lila tavlan är ju också söt. Det är lite trist att de broderier man har använt längst tid på bara ligger framme några veckor varje år,hos mig har det varit så , julbroderier och söta tavlor och annat till barnen när de var små, nästan inget av det är ju framme. Barnens ligger nerpackade och väntar på evt. barnbarn.. Det blir härligt rent och friskt när julen åker ut, blev färdig med det igår, idag går turen ut efter jord, kanske lite tidigt att plantera om krukväxter, men, so what, idag har jag inspirationen..Nu är den glada julen slut, slut, slut :)

Rosenvante sa...

Vilket fint broderi, sådant skulle jag aldrig vågat mig på att ens försöka göra. Tavlan är jättesöt, gillar sådana som förmedlar känsla. Håller med Mia, trist att man bara har sådant man gjort nedpackat största delen av året. Vilken fin orkide, kul att den blommade till jul och att du fick tre blommor. Jag äger 4 st och alla har knopp eller blommor just nu, så jag är så glad. Fast mina fick stå kvar i köksfönstret där de trivs bäst trots fel färg till julen.
Ha det bra

Unknown sa...

Så fin duk,och tavlan är så söt.
Jag håller på att städa ut julen jag med. Ha en bra dag.
/Gina

Trollmamma sa...

så vackra !
Super fin mudd...

Sunna sa...

Jösses vad fint du broderat, jag har aldrig fastnat för det, hade väl inen läromästare tror jag som kunde visa